Opskrift på 'en afslappende dag'

Det finder man altid i mit køkken…

 

basislager

Hej yndlings,
Jeg har forsøgt at lave en oversigt over nogle af de ingredienser og produkter, som man stort set altid kan finde i mit køkken. Ingredienser som udgør basis for mange af de opskrifter, jeg godt kan lide at lave, og som gør hverdagen lidt nemmere. Det har virkelig været svært for mig at begrænse mig, for der er jo SÅ mange ting, som jeg altid sørger for at have på lager. Æg, mælk, rugbrød, soya… This list goes on. Men for ikke at skrive en roman, har jeg valgt 11 sager ud.

Nu er jeg ikke uddannet inden for ernæring, så mange af mine facts har jeg googlet mig til. Men ret endelig eller tilføj gerne, hvis du sidder inde med god viden 🙂

1. Tahin 
Tahin er lavet på sesam og smager overdrevet godt. Man kan eksempelvis bruge det i hummus, men man kan også lave de lækreste salatdressinger med tahin. Se min opskrift på en nem tahindressing her.

2. Peanut butter

Min kærlighed til peanut butter kan vel næppe være gået nogens næse forbi. Det høje indhold af fedt og protein giver en god mæthedsfornemmelse og så smager det jo bare fantastisk! Peanutbutter kan både bruges i asiatiske rette, i is eller det kan spises direkte fra glasset 😉

3. Sesam
Mmmh ristede sesam er noget af det bedste. Enten i salater, blandet med noget stegt kål, på avodacomaden eller kylling. Derudover er jeg også stor tilhænger af sesamolie og smagte for nyligt Urtekrams nye olie på ristede sesam. SÅ lækker!

4. Urtesalt

Hver morgen spiser jeg to blødkogte æg med min favorit urtesalt fra Herbamare, som jeg har spist i mange år efterhånden… Den består af havsalt og økologiske tørrede grønsager og krydderurter (selleri, porre, karse, løg, purløg, persille, løvstikke, hvidløg, basilikum, marian, rosmarin og timian), som giver smag og aroma til de enkelte saltkorn. Urtesaltet indeholder selvfølgelig mindre salt, idet den ikke kun består af salt, men tanken er også, at man spiser mindre, fordi den giver så meget dejlig smag.

5. Chia

Chia er det ultimative superfrø og kan bruges i rigtig mange retter. Jeg er blandt andet rigtig glad for chiagrød til morgenmad 🙂

6. Havregryn

Riiimelig fancy Irma pakke hva? 😉 Jeg har altid havregryn på lager. Både fordi T spiser enormt meget i forbindelse med hans træning, men også fordi det er super til bagning når man blender det.

7. Vanilie pulver
Ej at forveksle med vaniliesukker. Jeg sværger til Urtekrams vaniliepulver, der har en kraftig smag og aroma. Så selvom bøtten er lidt smådyr, så holder den længe.

8. Instant øko kaffe
Behøver jeg skrive så meget ved dette punkt? Nej vel 😉 Jeg har altid kaffe stående på køkkenbordet, så jeg kan lave mig en kop om morgenen – som det første!

9. Loppefrøskaller 
De fiberrige loppefrøskaller er blandt andet velegnet til bagning (især når man bager glutenfrit), da de får dejen til at binde ved at suge meget væske.

10. Quinoa
Quinoa er efterhånden blevet en af de ting, man altid kan finde i mit køkken. Lidt ligesom mælk til kaffen, æg til min morgenmad og salt til maden. Det lille frø går til mange retter og er lidt af en sundhedssværvægter. Det er både glutenfri og har et højt indhold af protein, essentielle fedtsyrer og kostfibre.

11. Kokosrismælk
Jeg har fået et par kommentarer, når jeg har skrevet kokosrismælk i mine opskrifter, men det ser altså sådan her ud 🙂 Jeg laver nærmest altid min chiagrød på kokosrismælk, da det får en dejlig kokossmag uden at være fed, som kokosmælk. Og så er kokosrimælk både naturligt laktosefrit, kaloriefattigt og uden tilsat sukker.

Hvad finder man altid i dit basislager? 🙂

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Opskrift på 'en afslappende dag'